muzeum wirtualne Domu Kultury w Łapach

Robotnik ZNTK w Łapach. Ok. 1955 rok. Fot. NN. Z kroniki ZNTK w Łapach.Robotnik ZNTK w Łapach. Ok. 1955 rok. Fot. NN. Z kroniki ZNTK w Łapach.
aktualizacja: 20. 05. 2013
wizyt: 2602, komentarze: 1
<p>Młyn Borowskiego w Łapach. W tle widać nowy budynek szkoły podstawowej nr 1 w Łapach. Ok. 1973 rok. Fot. Nn. Z kroniki szkoły podstawowej nr 1 im. Papieża Jana Pawła II w Łapach.</p>

<p> W Informatorze Gospodarczym PCK Okręg Białostocki z 1947 roku znajduje się spis fabryk i zakładów przemysłowych. W Łapach znajdowały się młyny motorowe- przy ulicy Długiej 19 oraz Polnej 11. Poza tym był także zakład ślusarsko- mechaniczny przy ulicy Fabrycznej 19, wytwórnia wód gazowanych przy ulicy Piwnej 6, warsztat mechaniczny przy ulicy Długiej 128 oraz Warsztaty Zawiadowcy Budynków- Stacja Łapy. (administrator)</p>

Młyn Borowskiego w Łapach. W tle widać nowy budynek szkoły podstawowej nr 1 w Łapach. Ok. 1973 rok. Fot. Nn. Z kroniki szkoły podstawowej nr 1 im. Papieża Jana Pawła II w Łapach.

 W Informatorze Gospodarczym PCK Okręg Białostocki z 1947 roku znajduje się spis fabryk i zakładów przemysłowych. W Łapach znajdowały się młyny motorowe- przy ulicy Długiej 19 oraz Polnej 11. Poza tym był także zakład ślusarsko- mechaniczny przy ulicy Fabrycznej 19, wytwórnia wód gazowanych przy ulicy Piwnej 6, warsztat mechaniczny przy ulicy Długiej 128 oraz Warsztaty Zawiadowcy Budynków- Stacja Łapy. (administrator)


aktualizacja: 20. 05. 2013
wizyt: 2871, komentarze: 1
Klasa VII z wychowawczynią panią Sabiną Grindl. 1949. Fot. NN. Zbiory własneKlasa VII z wychowawczynią panią Sabiną Grindl. 1949. Fot. NN. Zbiory własne
aktualizacja: 20. 05. 2013
wizyt: 2560, komentarze: 1
Pierwsza polska administracja Warsztatów kolejowych w Łapach. 1919 rok. Fot. Nn. Z albumu Bolesława Kostro.Pierwsza polska administracja Warsztatów kolejowych w Łapach. 1919 rok. Fot. Nn. Z albumu Bolesława Kostro.
aktualizacja: 20. 05. 2013
wizyt: 2528, komentarze: 0
Bolesław Kostro (z prawej) urodził się w powiecie wysokomazowieckiem u schyłku XIX wieku. W 1909 roku rozpoczął naukę w prywatnej szkole handlowej w Warszawie. Po wybuchu I wojny światowej powrócił do Wysokiego Mazowieckiego. Tam był współorganizatorem Polskiej Organizacji Wojskowej. Przyjął pseudonim Benio. Komendantura POW skierowała go do pracy w łapskich Warsztatach Kolejowych. 1 maja 1915 roku podjął pracę w parowozowni, jako tzw. kantorszczyk. W sierpniu 1915 roku załoga Warsztatów została przez Rosjan ewakuowana. Bolesław Kostro, w okolicach Grodna, uciekł z transportu. Po dwóch tygodniach wędrówki znalazł się w rodzinnych stronach. Otrzymał zatrudnienie w niemieckiej komisji szacującej straty wojenne ludności, z siedzibą w Kobylinie. Po roku przeniósł się do przedsiębiorstwa ubezpieczeniowego, którego kierownikiem był działacz POW Józef Zychert po wojnie został pierwszym starostą wysokomazowieckim. W lutym 1919 roku Bolesław Kostro podjął pracę w Powiatowej Komendzie Uzupełnień. Ale już po kilku miesiącach trafił do Łap i otrzymał etat starszego kancelisty w Warsztatach Głównych. Wkrótce został kierownikiem kancelistów. Był założycielem Związku Łowieckiego w Łapach. Okupację przetrwał w naszym mieście. W sierpniu 1944 roku władze PKWN poleciły mu zorganizowanie biura w łapskim urzędzie miejskim. Bolesław Kostro został sekretarzem Magistratu. Potem na krótko powrócił do pracy w Warsztatach. W 1946 roku został skierowały do Ministerstwa Komunikacji, gdzie objął stanowisko kierownika biura personalnego. W tym samym roku powrócił do Łap, gdzie pełnił podobną funkcję w ZNTK. W 1952 roku został służbowo oddelegowany do Lubania Śląskiego. Do Łap powrócił w 1957 roku. Do emerytury, na którą odszedł w 1975 roku, pracował w ZNTK.  Zmarł w wieku 102 lat. Ok. 1980 rok. Fot. NN. Z albumu Bolesława Kostro.Bolesław Kostro (z prawej) urodził się w powiecie wysokomazowieckiem u schyłku XIX wieku. W 1909 roku rozpoczął naukę w prywatnej szkole handlowej w Warszawie. Po wybuchu I wojny światowej powrócił do Wysokiego Mazowieckiego. Tam był współorganizatorem Polskiej Organizacji Wojskowej. Przyjął pseudonim Benio. Komendantura POW skierowała go do pracy w łapskich Warsztatach Kolejowych. 1 maja 1915 roku podjął pracę w parowozowni, jako tzw. kantorszczyk. W sierpniu 1915 roku załoga Warsztatów została przez Rosjan ewakuowana. Bolesław Kostro, w okolicach Grodna, uciekł z transportu. Po dwóch tygodniach wędrówki znalazł się w rodzinnych stronach. Otrzymał zatrudnienie w niemieckiej komisji szacującej straty wojenne ludności, z siedzibą w Kobylinie. Po roku przeniósł się do przedsiębiorstwa ubezpieczeniowego, którego kierownikiem był działacz POW Józef Zychert po wojnie został pierwszym starostą wysokomazowieckim. W lutym 1919 roku Bolesław Kostro podjął pracę w Powiatowej Komendzie Uzupełnień. Ale już po kilku miesiącach trafił do Łap i otrzymał etat starszego kancelisty w Warsztatach Głównych. Wkrótce został kierownikiem kancelistów. Był założycielem Związku Łowieckiego w Łapach. Okupację przetrwał w naszym mieście. W sierpniu 1944 roku władze PKWN poleciły mu zorganizowanie biura w łapskim urzędzie miejskim. Bolesław Kostro został sekretarzem Magistratu. Potem na krótko powrócił do pracy w Warsztatach. W 1946 roku został skierowały do Ministerstwa Komunikacji, gdzie objął stanowisko kierownika biura personalnego. W tym samym roku powrócił do Łap, gdzie pełnił podobną funkcję w ZNTK. W 1952 roku został służbowo oddelegowany do Lubania Śląskiego. Do Łap powrócił w 1957 roku. Do emerytury, na którą odszedł w 1975 roku, pracował w ZNTK. Zmarł w wieku 102 lat. Ok. 1980 rok. Fot. NN. Z albumu Bolesława Kostro.
aktualizacja: 20. 05. 2013
wizyt: 3435, komentarze: 2
<p>Boisko szkolne w Łapach. Ok. 1947 rok. Fot. NN. Z kroniki szkoły podstawowej nr 2 w Łapach</p>

Boisko szkolne w Łapach. Ok. 1947 rok. Fot. NN. Z kroniki szkoły podstawowej nr 2 w Łapach


aktualizacja: 20. 05. 2013
wizyt: 2597, komentarze: 1
Dworzec kolejowy w Łapach. Ok. 1930 rok. Fot. NN. Z kroniki ZNTK w Łapach.Dworzec kolejowy w Łapach. Ok. 1930 rok. Fot. NN. Z kroniki ZNTK w Łapach.
aktualizacja: 20. 05. 2013
wizyt: 3204, komentarze: 1
<p>Antoni Januszewicz- kierownik szkoły powszechnej w Łapach, z żoną i córką Wandą, ks. dr Kazimierzem Grunwaldem oraz nauczycielami w przydomowym ogródku. Ok. 1926 rok. Fot. NN. Z albumu Wandy Bochno</p>

<p>Antoni Januszewicz urodził się 26 sierpnia 1895 roku w Łapach. Naukę rozpoczął w rosyjskiej szkole żelazno-drogowej, zaś lekcje języka polskiego pobierał u nauczycieli prywatnych. Naukę kontynuował w Liceum Handlowym w Białymstoku. W 1913 roku zdał maturę i wyjechał na studia handlowe do Kijowa. Jednak dwa lata później musiał je przerwać, gdyż wybuchła wojna światowa. Antoni został wcielony do armii rosyjskiej i wyruszył na front. Krótko służył w Polskim Korpusie gen. Józefa Dowbór- Muśnickiego. Posiadał stopień podporucznika. W 1918 roku wznowił studia w Kijowie. Tam też w 1920 roku otrzymał dyplom uniwersytecki. Do kraju wracał wraz z armią polską, która w czerwcu 1920 roku cofała się spod Kijowa. W Warszawie przez kilka miesięcy pracował w fabryce broni. Wiosną 1921 roku trafił do Łap. W tym czasie studiował również na wydziale filozofii UW, gdzie zaliczył cztery semestry. W 1924 roku zdał egzaminy uzupełniające w Białymstoku i został nauczycielem wykwalifikowanym. Uczył matematyki i fizyki. Trzy lata później został kierownikiem siedmioklasowej publicznej szkoły powszechnej męskiej im. Józefa Piłsudskiego w Łapach.  Kierował nią aż do swej przedwczesnej śmierci w 1937 roku. Zmarł w wieku 42 lat.</p>

Antoni Januszewicz- kierownik szkoły powszechnej w Łapach, z żoną i córką Wandą, ks. dr Kazimierzem Grunwaldem oraz nauczycielami w przydomowym ogródku. Ok. 1926 rok. Fot. NN. Z albumu Wandy Bochno

Antoni Januszewicz urodził się 26 sierpnia 1895 roku w Łapach. Naukę rozpoczął w rosyjskiej szkole żelazno-drogowej, zaś lekcje języka polskiego pobierał u nauczycieli prywatnych. Naukę kontynuował w Liceum Handlowym w Białymstoku. W 1913 roku zdał maturę i wyjechał na studia handlowe do Kijowa. Jednak dwa lata później musiał je przerwać, gdyż wybuchła wojna światowa. Antoni został wcielony do armii rosyjskiej i wyruszył na front. Krótko służył w Polskim Korpusie gen. Józefa Dowbór- Muśnickiego. Posiadał stopień podporucznika. W 1918 roku wznowił studia w Kijowie. Tam też w 1920 roku otrzymał dyplom uniwersytecki. Do kraju wracał wraz z armią polską, która w czerwcu 1920 roku cofała się spod Kijowa. W Warszawie przez kilka miesięcy pracował w fabryce broni. Wiosną 1921 roku trafił do Łap. W tym czasie studiował również na wydziale filozofii UW, gdzie zaliczył cztery semestry. W 1924 roku zdał egzaminy uzupełniające w Białymstoku i został nauczycielem wykwalifikowanym. Uczył matematyki i fizyki. Trzy lata później został kierownikiem siedmioklasowej publicznej szkoły powszechnej męskiej im. Józefa Piłsudskiego w Łapach.  Kierował nią aż do swej przedwczesnej śmierci w 1937 roku. Zmarł w wieku 42 lat.


aktualizacja: 20. 05. 2013
wizyt: 2826, komentarze: 1
Dworzec kolejowy w Łapach. Stacja została zbudowana w Łapach Barwikach na powierzchni 3 ha. Budynek został oddany do użytku 15 grudnia 1862 roku. Był okazały, gdyż Łapy znajdowały się na granicy tzw. Królestwa Polskiego i Obwodu Białostockiego. W budynku dworca znajdował się gabinet lekarski. Pracowali także dwaj felczerzy oraz położna. Działało ambulatorium medyczne. Podróżni mogli skorzystać z dwóch poczekalni, restauracji i salonu fryzjerskiego. W 1935 roku na ścianie zewnętrznej budynku kolejarze ufundowali tablicę ku czci Marszałka Józefa Piłsudskiego. Wokół dworca znajdowały się starannie pielęgnowane klomby. Tak było do 5 września 1939 roku, kiedy to niemiecki nalot bombowy zburzył częściowo budynek dworca. Dzieła zniszczenia Niemcy dokończyli w sierpniu 1944 roku. Warto wiedzieć, że 3 października 1983 roku, o godzinie 13, 45, na peron dworca PKP w Łapach wjechał pierwszy pociąg eletryczny. Ok. 1930 rok. Fot. NN. Z kroniki ZNTK w Łapach.Dworzec kolejowy w Łapach. Stacja została zbudowana w Łapach Barwikach na powierzchni 3 ha. Budynek został oddany do użytku 15 grudnia 1862 roku. Był okazały, gdyż Łapy znajdowały się na granicy tzw. Królestwa Polskiego i Obwodu Białostockiego. W budynku dworca znajdował się gabinet lekarski. Pracowali także dwaj felczerzy oraz położna. Działało ambulatorium medyczne. Podróżni mogli skorzystać z dwóch poczekalni, restauracji i salonu fryzjerskiego. W 1935 roku na ścianie zewnętrznej budynku kolejarze ufundowali tablicę ku czci Marszałka Józefa Piłsudskiego. Wokół dworca znajdowały się starannie pielęgnowane klomby. Tak było do 5 września 1939 roku, kiedy to niemiecki nalot bombowy zburzył częściowo budynek dworca. Dzieła zniszczenia Niemcy dokończyli w sierpniu 1944 roku. Warto wiedzieć, że 3 października 1983 roku, o godzinie 13, 45, na peron dworca PKP w Łapach wjechał pierwszy pociąg eletryczny. Ok. 1930 rok. Fot. NN. Z kroniki ZNTK w Łapach.
aktualizacja: 20. 05. 2013
wizyt: 3273, komentarze: 0
Defiluje straż ogniowa. Na czele idzie Władysław Jakubowski. Urodził się w 1890 roku w folwarku Sygniówka w parafii Zimna Woda niedaleko Lwowa. Jakubowscy pieczętowali się herbem Topór. W 1907 roku zakończył naukę zawodu, terminując u majstra ślusarskiego Gustawa Pammersa we Lwowie. Otrzymał świadectwo wyzwolin wystawione przez Cech ślusarzy, maszynistów, rusznikarzy, nożowników, kolejarzy itd. Miasta Lwowa. Do wybuchu I wojny światowej pracował w tamtejszym węźle kolejowym. W 1914 roku został zmilitaryzowany, jako pracownik kolei. Możliwe, że służył też w armii austriackiej. Wkrótce trafił do I Brygady Legionów Józefa Piłsudskiego. W 1918 roku był uczestnikiem walk o Lwów, służąc w załodze pociągu pancernego „Piłsudski’, dostarczającego zaopatrzenie obrońcom oblężonego miasta. W 1919 roku ów pociąg znalazł się w okolicach Augustowa i Suwałk. Załogę wizytował Naczelnik Państwa Józef Piłsudski. Wśród żołnierzy tego pociągu był też Józef Jakubowski, brat Władysława. W 1920 roku ożenił się z Felicją z Grzybowskich. Ślub odbył się w Łapach. Zatrudnił się w Warsztatach kolejowych. Łapskie zakłady miały wówczas duże znaczenie militarnowojskowe. Władysław Jakubowski prawdopodobnie związał się z tzw. Dwójką, czyli wywiadem wojskowym. Oficjalnie był kierownikiem robót. Jakubowscy zamieszkali w domu znajdującym się niedaleko parku. Należeli do ówczesnej elity miasteczka. Na zachowanych zdjęciach Władysław prezentuje się w mundurze Komendanta Straży Ogniowej. Podczas wręczenia sztandaru tej organizacji wbijał gwoździe w drzewce. W 1928 roku był inicjatorem kwesty pieniężnej na potrzeby łapskiej szkoły powszechnej. Brał udział w zjazdach legionistów. Niestety, niewiele wiemy o tym, co stało się z nim w 1939 roku. Prawdopodobnie tuż po wejściu Sowietów został aresztowany. Na krótko go zwolniono. Rodzina została zesłana do Kazachstanu. Po ponownym aresztowaniu ślad po Władysławie Jakubowskim zaginął. Ok. 1935 rok. Fot. NN. Z albumu Jacka Jakubowskiego.Defiluje straż ogniowa. Na czele idzie Władysław Jakubowski. Urodził się w 1890 roku w folwarku Sygniówka w parafii Zimna Woda niedaleko Lwowa. Jakubowscy pieczętowali się herbem Topór. W 1907 roku zakończył naukę zawodu, terminując u majstra ślusarskiego Gustawa Pammersa we Lwowie. Otrzymał świadectwo wyzwolin wystawione przez Cech ślusarzy, maszynistów, rusznikarzy, nożowników, kolejarzy itd. Miasta Lwowa. Do wybuchu I wojny światowej pracował w tamtejszym węźle kolejowym. W 1914 roku został zmilitaryzowany, jako pracownik kolei. Możliwe, że służył też w armii austriackiej. Wkrótce trafił do I Brygady Legionów Józefa Piłsudskiego. W 1918 roku był uczestnikiem walk o Lwów, służąc w załodze pociągu pancernego „Piłsudski’, dostarczającego zaopatrzenie obrońcom oblężonego miasta. W 1919 roku ów pociąg znalazł się w okolicach Augustowa i Suwałk. Załogę wizytował Naczelnik Państwa Józef Piłsudski. Wśród żołnierzy tego pociągu był też Józef Jakubowski, brat Władysława. W 1920 roku ożenił się z Felicją z Grzybowskich. Ślub odbył się w Łapach. Zatrudnił się w Warsztatach kolejowych. Łapskie zakłady miały wówczas duże znaczenie militarnowojskowe. Władysław Jakubowski prawdopodobnie związał się z tzw. Dwójką, czyli wywiadem wojskowym. Oficjalnie był kierownikiem robót. Jakubowscy zamieszkali w domu znajdującym się niedaleko parku. Należeli do ówczesnej elity miasteczka. Na zachowanych zdjęciach Władysław prezentuje się w mundurze Komendanta Straży Ogniowej. Podczas wręczenia sztandaru tej organizacji wbijał gwoździe w drzewce. W 1928 roku był inicjatorem kwesty pieniężnej na potrzeby łapskiej szkoły powszechnej. Brał udział w zjazdach legionistów. Niestety, niewiele wiemy o tym, co stało się z nim w 1939 roku. Prawdopodobnie tuż po wejściu Sowietów został aresztowany. Na krótko go zwolniono. Rodzina została zesłana do Kazachstanu. Po ponownym aresztowaniu ślad po Władysławie Jakubowskim zaginął. Ok. 1935 rok. Fot. NN. Z albumu Jacka Jakubowskiego.
aktualizacja: 20. 05. 2013
wizyt: 3458, komentarze: 2
<p>Turniej Szachowy Kolejowego Przysposobienia Wojskowego w Łapach.  1937 rok. Fot. NN. Z albumu Marty Dębickiej</p>

Turniej Szachowy Kolejowego Przysposobienia Wojskowego w Łapach.  1937 rok. Fot. NN. Z albumu Marty Dębickiej


aktualizacja: 20. 05. 2013
wizyt: 2541, komentarze: 1
Widok Łap z wieży kościoła parafialnego. 1943 rok. Fot. Ryszard Łapiński. Z albumu Eleonory ŁapińskiejWidok Łap z wieży kościoła parafialnego. 1943 rok. Fot. Ryszard Łapiński. Z albumu Eleonory Łapińskiej
aktualizacja: 20. 05. 2013
wizyt: 2735, komentarze: 0